قال الاستاذ:
اگر
نماز جلوی بدی را میگیرد، بدی هم جلوی نماز را میگیرد؛ اگر ﴿إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ
الْمُنْکَرِ﴾ فحشا و منکر هم «تنهیان عن الصلاة».
ذات اقدس اله فرمود
شما بکوشید مظهر «الرازق» باشید و اگر کسی تلاش و کوشش کرد که برای خودش جمع کند،
این نه تنها مظهر «الرازق» نشد، او از این حیواناتی که با راهنمایی خدا جابهجا
میشوند کمتر است. وقتی این آیه نازل شد که هر دابّهای که لاَ تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَ
إِیَّاکُم ین
باعث شد که عده زیادی هجرت کردند از مکه به مدینه یا از مکه به حبشه، اینکه فرمود
هر دابّهای که ﴿لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللّهُ
یَرْزُقُها وَ إِیّاکُمْ﴾؛ یعنی این حیوانات چند قِسم هستند، بعضی
مثل موش و مور و امثال ذلک اینها در تمام مدت تابستان میکوشند که آذوقه زمستان را
ذخیره کنند و اینها اهل پس انداز هستند، اما این بلبلها و گنجشکها اینها همان
روز مشکل غذای خود را تأمین میکنند و بعد میروند
میخوابند؛ اینها که اهل پس انداز و ذخیره نیستند.
وقتی این آیه نازل شد که هر دابّهای،
پرندهای و هر موجودی که اهل پس انداز نیست ﴿لا
تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللّهُ یَرْزُقُها﴾؛ یک، ﴿وَ إِیّاکُمْ﴾؛ دو، اینها باور کردند
که اگر خدای سبحان روزیِ بلبل را روزانه تهیه میکند،
ما حالا به فکر پس انداز
برای خودمان و بچهها و اینها باشیم این یعنی چه؟ این روح و ریحان میدهد به آدم مَنْ
أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلا ،
آدم
زن داشته باشد زندگی داشته باشد خانه داشته باشد لانه داشته باشد اساس منقول و غیر
منقول داشته باشد هیچ چیز را از او نخرند و اجازه ندهند هیچ چیزش را بیاورد آن وقت
با دست خالی بیاید در صفّه مدینه بنشیند! فرمود من شما را تأمین میکنم.
چطور میشود
انسان به اینجا میرسد؟
راههای آن را هم
قرآن کریم بازگو کرده؛ فرمود اینکه من گفتم: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ
الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر آن طرفش را هم باید بخوانید که «ان
الفحشاء و المنکر ینهیان عن الصلاة» این یک تضاد متقابل و دو طرفه است.
اگر
نماز جلوی بدی را میگیرد، بدی هم جلوی نماز را میگیرد؛ اگر ﴿إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ
الْمُنْکَرِ﴾ فحشا و منکر هم «تنهیان عن الصلاة».
دوشنبه 19 اسفند 1392 ساعت 20:39